Å Strøm blir Vibb

Å Energi forener sine to strømselskaper i privatmarkedet, Å Strøm og Vibb. 15. september 2025 blir alle Å Strøm-kunder overført til søsterselskapet Vibb, som vil overta ansvaret for å ivareta deg som er kunde på en god måte.

Mor og datter

Strømavtalen din blir helt lik som i dag

For deg som er kunde hos Å Strøm forblir strømavtalen den samme som i dag. Unntaket er kunder med avtalen "Å Spotpris - Coop".

Har du Coop strømavtale hos Å Strøm? Les hva som gjelder for deg her.

Du trenger ikke å foreta deg noe. Overføringen går helt automatisk.

Også etter overgangen fra Å Strøm til Vibb vil du ha tilgang til konkurransedyktige strømavtaler, en brukervennlig app og smarte løsninger som hjelper deg å redusere strømregningen.

Vibb har et uttalt mål om å sette kunden i sentrum, og har investert i brukervennlige digitale løsninger som gir deg full oversikt over strømforbruket ditt.

Bli bedre kjent med Vibb her

Bestille Norgespris?

Vi gir deg beskjed på både e-post og i appen så snart du kan bestille Norgespris - sannsynligvis i slutten av september.

Norgespris er en valgfri støtteordning, og du skal fortsatt ha en strømavtale hos strømselskapet ditt.

Lurer du på om Norgespris lønner seg for deg?

Prøv Norgespris-kalkulatoren her
Å Strøm blir til Vibb

Vibb har Norges mest fornøyde strømkunder

Vibb ble i 2024 kåret til strømselskapet med de mest fornøyde kundene i Norge. Vi er trygge på at du som nå er Å Strøm-kunde vil bli tatt godt vare på hos Vibb.

Tidslinje for kunder som overføres fra Å Strøm til Vibb

Lurer du på noe?

Nedenfor finner du svar på mange av de mest vanlige spørsmålene om sammenslåingen av Å Strøm og Vibb.

Er du Coop-kunde? Se informasjonen som gjelder for deg her.

Spørsmål og svar om strømavtalen

Hva skjer med strømavtalen jeg har i dag? 

Strømavtalen du har hos Å Strøm i dag overføres automatisk til Vibb, med samme pris og vilkår som i dag. Du trenger ikke å foreta deg noe.

Er du Coop-kunde og har strømavtalen Å Spotpris - Coop? Les her hva som gjelder for deg.

Hva betyr det for kundeforholdet mitt?

Sammenslåingen med Vibb medfører ingen store endringer for deg som kunde. Du trenger ikke å foreta deg noe. Alt går automatisk og vi ordner alt det praktiske.

  • Du beholder strømavtalen og eventuelle tilleggstjenester til samme pris. Er du Coop-medlem gjelder nye priser. Se mer her.
  • Strøm, nettleie og strømstøtte på én faktura. Vibb har gjennomfakturering med enda flere nettselskap enn Å Strøm i dag. Se oversikt her.
  • Tilgang til Vibb-appen. Her har du de samme funksjonene som i Å Strøm-appen + enda litt til.
  • Dine forbruksdata blir overført fra Å Strøm-appen til Vibb-appen.
  • Ditt valg av faktura og kommunikasjonskanal blir overført til Vibb.
Vil det være noen endringer for meg? 

Strømavtalen din endrer seg ikke. Den overføres automatisk til Vibb, med akkurat samme pris og vilkår som du har hos Å Strøm i dag.

Kunder med avtalen Å Spotpris - Coop får nye priser. Les hva som gjelder for deg her.

Å Strøm Vibb
Strømavtale Dagens pris og vilkår Samme pris og vilkår
App Å-appen Vibb-appen, med flere funksjoner
Faktura Brev, e-post, eFaktura og AvtaleGiro Uendret. Du får faktura som normalt, bare med ny avsender
Kundeservice Telefon, chat og e-post Chat og e-post
Forbrukshistorikk I Å Strøm-appen Overføres til Vibb-appen
Strøm og nettleie på én faktura Ja Ja
Smartlading Ja Ja, støtter enda flere bilmerker og ladebokser
Jeg ønsker ikke å bli overført. Hva gjør jeg?

Hvis du ikke ønsker å bli overført til Vibb, må du si opp avtalen hos Å Strøm innen 10.09.2025 eller bytte til en annen strømleverandør innen samme dato.

Jeg har strømavtalen Å Spotpris - Coop. Hva skjer med bonusen min?
  • Du får utbetalt bonus som normalt for strømforbruket ditt fra 01.09.25 til 15.09.25.
  • Med den nye avtalen får du ikke lenger Coop-bonus. Både Coop og Vibb ønsker at du som kunde skal ha lavest mulig strømregning og har derfor prioritert å sette ned prisen på strømavtalen.
  • En gjennomsnittlig Coop-kunde sparer 280 kr i året med den nye avtalen.

Les informasjonen som gjelder for deg som har strømavtalen Å Spotpris - Coop her.

Kan jeg bestille Norgespris hos Vibb?

Spørsmål og svar om sammenslåingen av Vibb og Å Strøm

Hvorfor slår Å Strøm og Vibb seg sammen?

Både Å Strøm og Vibb eies av Å Energi. Ved å slå sammen de to strømselskapene blir det mulig å tilby bedre løsninger til kundene. I et strømmarked som er i endring forener vi krefter og blir bedre rustet for fremtiden.

Hvorfor overføres jeg fra Å Strøm til Vibb?

Å Energi forener sine to strømselskaper i privatmarkedet, Å Strøm og Vibb. 15. september 2025 blir alle Å Strøm-kunder overført til søsterselskapet Vibb, som vil overta ansvaret for å ivareta deg som er kunde på en god måte.

Hvem er Vibb?

Vibb eies av Å Energi, og er en landsdekkende strømleverandør med konkurransedyktige strømavtaler, en brukervennlig app og smarte løsninger som hjelper deg å redusere strømregningen. Vibb hadde Norges mest fornøyde strømkunder i 2024 (EPSI Rating), og har lokale røtter i Agder, Buskerud og på Hadeland - akkurat som Å Strøm.

Bidrar Vibb til lokalsamfunnet på samme måte som Å Strøm?

Vibb er en del av Å Energi, Nordens ledende fornybarkonsern. Å Energi er eid av oss som bor her i landet - av staten og kommunene på Hadeland, i Buskerud og Agder. Det kommunale og statlige eierskapet betyr at vi hvert år bidrar til drift og utvikling av blant annet skoler, barnehager og eldreomsorg i ditt nærmiljø. I Å Energi har vi også et uttalt mål om å skape ny industri og nye arbeidsplasser i Buskerud, på Hadeland og i Agder.

Spørsmål og svar om faktura og betaling

Jeg har eFaktura. Må jeg gjøre noe for å beholde dette?

Har du takket "Ja takk til alle" i nettbanken din, vil du automatisk motta eFaktura fra Vibb. Dersom du ikke har takket ja til alle vil du få faktura på e-post.

Jeg har AvtaleGiro. Må jeg gjøre noe?

Nei. AvtaleGiro blir automatisk overført.

Jeg mottar faktura på brev. Må jeg gjøre noe?

Nei. Mottar du faktura fra Å Strøm per post i dag, vil også Vibb sende deg faktura i posten. Du trenger ikke å foreta deg noe.

Når mottar jeg siste faktura fra Å Strøm?

Du vil motta siste faktura fra Å Strøm i perioden 19. til 22. september. Fakturaen vil inneholde strømforbruk for 1. til 15. september, og det vil som normalt være 14 dager forfall på faktura.

Nettleie for hele september kommer på faktura fra Vibb i uke 42, sammen med strømforbruket fra 15. september til 1. oktober, dersom du har gjennomfakturering.

Når mottar jeg første faktura fra Vibb?

Du vil motta første faktura fra Vibb i uke 42. Første faktura vil inneholde:

  • Strømforbruk fra 15. september til 01.oktober.
  • Nettleie og eventuell strømstøtte for hele september, det vil si 1. september til 1. oktober, dersom Vibb har gjennomfakturering med din netteier.
Kommer faktura til å se annerledes ut?

Fakturaen vil være lik, med samme informasjon og pris som du får fra Å Strøm.

Nedbetaling av varmepumpe og ladeboks

Jeg har nedbetaling av varmepumpe på fakturaen fra Å Strøm. Blir dette fakturert tilsvarende fra Vibb?

Ja, den månedlige nedbetalingen av varmepumpa fortsetter hos Vibb. Du vil faktureres på den månedlige strømregningen på samme måte som hos Å Strøm i dag.

Jeg har nedbetaling av ladeboks på fakturaen fra Å Strøm. Blir dette fakturert tilsvarende fra Vibb?

Ja, den månedlige nedbetalingen av ladeboksen fortsetter hos Vibb. Du vil faktureres på den månedlige strømregningen på samme måte som hos Å Strøm i dag.

Hva skjer med nedbetaling av varmepumpe hvis jeg ikke ønsker å overføres til Vibb?

Ønsker du ikke overføres til Vibb må du si opp avtalen din hos Å Strøm ved å bytte til en annen strømleverandør innen 10.09.25. Da vil du få utstående saldo for varmepumpen på siste faktura fra Å Strøm.

Hva skjer med nedbetaling av ladeboks hvis jeg ikke ønsker å overføres til Vibb?

Ønsker du ikke overføres til Vibb må du si opp avtalen din hos Å Strøm ved å bytte til en annen strømleverandør innen 10.09.25. Da vil du få utstående saldo for ladeboksen på siste faktura fra Å Strøm.

Spørsmål og svar om kundeservice

Hvordan kontakter jeg Vibb?
  • Du kan ta kontakt med Vibb via chat og e-post.
  • Vibb har chat både på nettsiden og i appen sin.
  • Ønsker du å sende Vibb en e-post kan du gjøre dette på hei@vibb.no.
Har Vibb kundeservice på telefon?

Nei, Vibb har ikke kundeservice på telefon. De kan kontaktes på chat og e-post.

I en overgangsperiode etter overføringen 15. september kan du kontakte Å Strøm kundeservice på chat, e-post og telefon. Her finner du kontaktinformasjon.

Spørsmål og svar om Vibb-appen og min side

Har Vibb app og min side?
  • Vibb har app, men ikke min side. Vibb har samlet all informasjon om ditt kundeforhold og din strømavtale i Vibb-appen.
  • Vibb-appen har de samme funksjonene som Å-appen, pluss enda litt til.
  • Du får tilgang til Vibb-appen 16. september og vil motta informasjon fra Vibb om hvordan du kan ta den i bruk etter overføringen fra Å Strøm til Vibb.

Les mer om Vibb-appen her.

Når kan jeg logge inn i Vibb-appen?

Du kan logge inn i Vibb-appen 16. september.

Får jeg med historisk data i appen fra Å Strøm til Vibb?

Ja, du får med deg tidligere strømforbruk fra Å Strøm over i Vibb-appen. Dette vil du miste hvis du bytter til en annen strømleverandør enn Vibb.

Spørsmål og svar om tilleggstjenester

Hva skjer med Å Sanntid?

Å Sanntid blir automatisk overført til Vibb-appen. Pris og vilkår forblir det samme, men du får tilgang til enda flere smarte funksjoner: Sanntid, Smart oppvarming og nettleievakta.

Jeg har en strømavtale med opprinnelsesgaranti. Vil Vibb tilby det samme?

Ja, du får opprinnelsesgaranti også hos Vibb hvis du har dette hos Å Strøm i dag.

Jeg har smartlading. Beholder jeg dette?

Ja, smartlading er tilgjengelig og inkludert i Vibb-appen – uten ekstra kostnad. Når du logger inn i Vibb-appen 16.09.25 må du legge til bil og/eller lader.

Kan jeg fremdeles bestille tilleggstjenester?

Fra 11. august kan du ikke bestille tilleggstjenester fra Å Strøm. Etter overføringen 15. september kan du bestille dette hos Vibb.

Vi er her for deg

Har du spørsmål om overføringen, strømavtaler eller strømsparing? Våre dyktige kunderådgivere er klare til å hjelpe deg.

Kontakt oss