Å Spotpris - Coop

- for deg som er medlem av Coop

Å Energi forener sine to strømselskaper i privatmarkedet, Å Strøm og Vibb. 15. september 2025 blir alle Å Strøm-kunder overført til søsterselskapet Vibb, som vil overta ansvaret for å ivareta deg som er kunde på en god måte.

Gode nyheter til deg som er Coop-medlem
Som følge av at Å Strøm og Vibb slår seg sammen, vil du som er Coop-medlem få strømmen levert av Vibb fra 15.09.25. Du får da tilgang til en enklere strømavtale enn du har i dag.

Strømavtalen bytter navn til Vibb Spot – Coop.

Ny månedspris: 48 kr per måned
Ingen påslag per kWh. Du betaler kun spotpris

Plusskunder får avtalen Vibb Spot Sol - Coop, med tilsvarende pris og vilkår som Vibb Spot - Coop.

Har du Å Spotpris – Coop eller Å Plussavtale Coop i dag? Da tenger du ikke å foreta deg noe. Avtalen vil overføres helt automatisk.

Informasjon om Coop-bonus

Med den nye avtalen får du ikke lenger Coop-bonus. Både Coop og Vibb ønsker at du som kunde skal ha lavest mulig strømregning og har derfor prioritert å sette ned prisen på strømavtalen. En gjennomsnittlig Coop-kunde sparer 280 kr i året med den nye avtalen, sammenlignet med dagens avtale.

Ønsker du å bestille nye Coop strømavtale?

Vibb og Coop arbeider med å få opp en bestillingsløsning hvor du kan bestille Vibb Spot – Coop. Vi vil oppdatere med link til bestillingsløsningen her så snart den er klar.

Vanlige spørsmål og svar om strømavtalen

Hvorfor blir avtalen endret?

Både Coop og Vibb ønsker at du som kunde skal ha lavest mulig strømregning og har derfor prioritert å sette ned prisen på strømavtalen.

Hvor mye billigere er den nye avtalen Vibb Spot - Coop sammenlignet med Å Spotpris - Coop?

En gjennomsnittlig kunde sparer 280 kr i året på den nye Vibb Spot – Coop vs. Å Spotpris - Coop.

Merk at bonusen kommer utenom. Du har hatt 1% bonus hos Å Strøm, opp til 70 øre/kWh ink mva. Sammenligner vi avtalene justert for bonus sparer en gjennomsnittlig kunde 151 kr i året med den nye Vibb Spot - Coop.

For kunder med et lavere årsforbruk enn 6000 kWh vil den nye avtalen blir noen kroner dyrere i året. For et eksempel vil en kunde med et årsforbruk på 5000 kWh ha en prisøkning på 38 kr i året.

Må jeg gjøre noe for å beholde strømavtalen min?

Nei, strømavtalen din blir automatisk overført til Vibb. Du trenger ikke å gjøre noe. Overføringen og den nye prisen trer automatisk i kraft fra 15.09.25. Du vil få strømmen levert som før, men fra en ny leverandør til en lavere pris.

Spørsmål og svar om sammenslåingen av Vibb og Å Strøm

Hvorfor blir Å Strøm og Vibb slått sammen?

Både Å Strøm og Vibb eies av Å Energi. Ved å slå sammen de to strømselskapene blir det mulig å tilby bedre løsninger til kundene. I et strømmarked som er i endring forener vi krefter og blir bedre rustet for fremtiden.

Spørsmål og svar om faktura og betaling

Jeg har eFaktura. Må jeg gjøre noe for å beholde dette?

Har du takket "Ja takk til alle" i nettbanken din, vil du automatisk motta eFaktura fra Vibb. Dersom du ikke har takket ja til alle vil du få faktura på e-post.

Jeg har AvtaleGiro. Må jeg gjøre noe?

Nei. AvtaleGiro blir automatisk overført.

Jeg mottar faktura på brev. Må jeg gjøre noe?

Nei. Mottar du faktura fra Å Strøm per post i dag, vil også Vibb sende deg faktura i posten. Du trenger ikke å foreta deg noe.

Når mottar jeg siste faktura fra Å Strøm?

Du vil motta siste faktura fra Å Strøm i perioden 19. til 22. september. Fakturaen vil inneholde strømforbruk for 1. til 15. september, og det vil som normalt være 14 dager forfall på faktura.

Nettleie for hele september kommer på faktura fra Vibb i uke 42, sammen med strømforbruket fra 15. september til 1. oktober, dersom du har gjennomfakturering.

Når mottar jeg første faktura fra Vibb?

Du vil motta første faktura fra Vibb i uke 42. Første faktura vil inneholde:

  • Strømforbruk fra 15. september til 01.oktober.
  • Nettleie og eventuell strømstøtte for hele september, det vil si 1. september til 1. oktober, dersom Vibb har gjennomfakturering med din netteier.

Se hvilke netteiere Vibb har gjennomfakturering med her.

Kommer faktura til å se annerledes ut?

Fakturaen vil være lik, med samme informasjon og pris som du får fra Å Strøm.

Spørsmål og svar om kundeservice

Hvordan kontakter jeg Vibb?
  • Du kan ta kontakt med Vibb via chat og e-post. Se mer på vibb.no.
  • Vibb har chat både på nettsiden og i appen sin.
  • Ønsker du å sende Vibb en e-post kan du gjøre dette på hei@vibb.no.
Har Vibb kundeservice på telefon?

Nei, Vibb har ikke kundeservice på telefon. De kan kontaktes på chat og e-post.

I en overgangsperiode etter overføringen 15. september kan du kontakte Å Strøm kundeservice på chat, e-post og telefon. Her finner du kontaktinformasjon.

Spørsmål og svar om tilleggstjenester

Hva skjer med Å Sanntid?

Å Sanntid blir automatisk overført til Vibb-appen. Pris og vilkår forblir det samme, men du får tilgang til enda flere smarte funksjoner: Sanntid, Smart oppvarming og nettleievakta.

Jeg har en strømavtale med opprinnelsesgaranti. Vil Vibb tilby det samme?

Ja, du får opprinnelsesgaranti også hos Vibb hvis du har dette hos Å Strøm i dag.

Jeg har smartlading. Beholder jeg dette?

Ja, smartlading er tilgjengelig og inkludert i Vibb-appen – uten ekstra kostnad. Når du logger inn i Vibb-appen 16.09.25 må du legge til bil og/eller lader.

Kan jeg fremdeles bestille tilleggstjenester?

Fra 11. august kan du ikke bestille tilleggstjenester fra Å Strøm. Etter overføringen 15. september kan du bestille dette hos Vibb.